Jákov hangja és Észov kezei
בס”ד
Szent Tóránkból ismert történet, hogy amikor Jákov – az anyai parancsnak engedelmeskedve – bemegy apjához, hogy megkapja az eredetileg Észovnak szánt áldást, az idős és látástól már elhomályosult szemű Jicchok ősapa megtapogatja, majd így szól:
”…הקל קול יעקב והידים ידי עשו” (בראשית כ”ז, כ”ב)
„…a hang Jákov hangja és/de a kezek Észov kezei” (B’resisz 27. fej. 22. mondat)
Az azóta már szinte szállóigévé vált Tóra-i mondatrész számos értelmezése közül kettőt említenék. Elsőként a Dubnai Mágid – Rabbi Jákov Krantz – saját közösségéhez címzett, erkölcsnemesítő tanítását foglalnám néhány mondatba.
Ha egymáshoz, embertársainkhoz fűződő viszonyunkat – בין אדם לחבירו – vizsgáljuk közösségeinkben, azt találjuk, hogy a ”קול” vagyis a „hang”, Jákov hangja a vallás és a törvény előírásainak megfelelően jól hallható: a napi közösségi imák, Tóra-tanulásra megállapított idők rendszere jól működik. Ha azonban az egymás segítését, szerető odafordulását (חסד) vagy a jótékonyság tényleges gyakorlását (צדקה) tekintjük, az néha olyan, mintha ”ידי עשו’‘ vagyis Észov kezei szerint történne, sőt egyesek még (szimbolikus értelemben) ölni és megöletni magukat is képesek lennének – a Mágid szeint – csak azért, hogy egy kis anyagi haszonhoz jussanak.
Az ilyen közösség nyilván csak kívülről nézve van rendben, a belső kohéziós erő csekély, és az egyének saját érdeküket a közös cél és a közösségi érdek elé helyezik. Ez pedig már inkább Észov világára emlékeztet.
Rav Aaron G’dalja Hoffmann zc”l – aki sok évig volt Hitközségünk rabbija is, a Tóra-i mondatot a zsidóság és a környező világ viszonylatában értelmezte. Emlékszem rá, hogy Tajldajsz szombatjának harmadik lakomáján (Sálesüdesz) mondott Tóra-magyarázatában felhívta a figyelmet arra, hogy az eredeti mondatban a két „hang” nem azonos – הקל קול יעקב – vagyis az első úgynevezett hiányos írással került rögzítésre. Ez a három szó tehát így is olvasható: Hákál kajl Jáákajv, vagyis a „könnyű”, az Jákov hangja.
Amikor Jákov hangja „könnyű”, vagyis amikor amikor a Tóra-tanulás és az odaadó imádkozás hangjai lehalkulnak, és helyüket a könnyelműség üres hangjai veszik át, akkor „Észov kezei” erőre kapnak.
Hoffmann főrabbi úr emlékéből fakadjon áldás egész közösségünkre!
Adja a Jóteremtő, hogy mindig legyen erőnk Jákov hangját erősen hallatni és ellenállni mindannak, ami Észov kezeitől származik!
Gut Sábesz!
Dan Daniel