Elölről kezdjük olvasni a Tórát!
Brésit
(1Mózes 1:1–6:8.)
Az Írott Tan ב-tel kezdődik, בראשית, a Szóbeli Tan מ-mel, מאימתי קורין את שמע. „[…] és beszélj róluk […] ודברת בם” (V. Mózes 6:7.) – Bölcseink úgy magyarázzák, róluk beszélj, ne pedig más dolgokról (Joma traktátus 19.). Az írott és a szóbeli tan legyen beszéded tárgya, ne pedig hiába való szavak.
„És mondta az asszony a kígyónak: A kert fáinak gyümölcséből ehetünk; de azon fának gyümölcséből, mely a kert közepén van, úgy mondta Isten, ne egyetek abból és ne nyúljatok hozzá, nehogy meghaljatok.” (I. Mózes 3:2–3.) Kérdés, miért tette hozzá Éva, hogy nem szabad hozzá sem érni, egy további kérdés pedig, hogy miért kezdi azzal hogy: „a kert fáinak gyümölcséből ehetünk”?
Úgy áll a Sulchán Áruchban (Orách Chájim 617. fej.), hogy Jom kipurkor nem kell tartózkodni attól, hogy élelmiszerhez érjünk, ezzel szemben Peszáchkor nem szabad chámechez, kovászoshoz nyúlnunk nehogy együnk belőle. Mi a különbség? Peszáchkor, chámecen kívül mindent szabad ennünk, ezért félő, hogyha kézbe veszünk valamit, akkor ennénk is belőle. Nem így azonban Jom kipurkor, amikor teljes böjt van nem kell tartanunk ettől. Így megérthetjük Éva szavait is. Mivel csak a tudás fája volt megtiltva, a többi gyümölcsből viszont fogyaszthattak, ezért azt gondolta, hogy ugyanúgy mint Peszáchkor nem szabad hozzá sem nyúlni nehogy fogyasszon gyümölcséből. Ezért is kezdi azzal szavait, hogy „a kert fáinak gyümölcséből ehetünk”, ezért viszont „mely a kert közepén van, úgy mondta Isten, ne egyetek abból és ne nyúljatok hozzá”, mintha azt is mondta volna a Teremtő, hogy ne is nyúljanak hozzá, nehogy egyenek belőle (Rabbi Méir Ásh miEisenstat).
„És készített az Örökkévaló az embernek és feleségének bőrköntösöket és felöltöztette őket.”(I. Mózes 3:21.) Miért pont „bőrköntösöket”? Úgy áll a Sulchán Áruchban (Orách Chájim 223. fej.), hogy aki új ruhát vesz fel annak sehechejonu áldást kell mondani, és azt mondják neki: használd el és újítsd meg. De ha valaki új cipőt vagy más olyan ruhadarabot ölt fel, ami állatbőrből van, amiért meg kell ölni egy állatot, hogy ezt elkészítsék, akkor nem mondják ezt, mert: „[…] irgalma rajta van mind az ő művein.” (Zsoltárok 145:9.). Ezért nem mondanak sehechejonu áldást sem. Mivel Ádám és Éva meztelenek voltak, és meztelen embernek nem szabad áldania, azért az Örökkévaló bőrköntöst készített nekik, hogy így mentesek legyenek az áldástól (Cofnát Pánéách).
Gut sábesz! Paskesz Zev