Hogy közelebb kerülhessünk az Örökkévalóhoz…
Mózes harmadik könyve, a Vájikár, az áldozatok részletes törvényeivel kezdődik. Napjainkban nehéz ezekhez kapcsolódnunk, hiszen a Szentély hiányában már közel 2000 éve nem mutatunk be áldozatokat. Ezért sajnos, az áldozat bemutatása ma már sokakban pogány gondolatokat ébreszt. Azonban fontos megértenünk, hogy az Örökkévalónak nem a mi feláldozandó juhainkra van szüksége. Az Isten végtelen és nincsenek igényei. Nem Neki teszünk szívességet, hanem éppen ellenkezőleg, az áldozatok bemutatásával az őseink képesek voltak az Örökkévaló egy bizonyos aspektusához kapcsolódni.
Az áldozatok bemutatásával őseink közelebb kerülhettek az Örökkévaló irgalmasságához. És a lelkünknek, a nesámának ma is az a fő célja, hogy közelebb kerülhessen az Istenhez.
Manapság, amikor már nincsenek áldozatok, akkor a közelséget a hangunkkal, vagyis az imáinkkal érhetjük el. Az ima célja pedig nem az Örökkévaló vagy a valóság megváltoztatása, épp ellenkezőleg, hogy mi megváltozzunk, hogy jobban képesekké váljunk megérteni az Örökkévalót. Mert az Isten közel kerül mindazokhoz, akik imádkoznak hozzá.
Sábát sálom,
Paskesz Sharon
Sefer Vayikra begins with detailed laws about korbonos. We find it difficult to relate to this as we haven’t brought any korbonos in nearly 2,000 years. Unfortunately, many people think of korbonos, in the pagan sense. HaShem does not need our sheep. HaShem is infinite, he has no needs. We aren’t doing Him any favours, on the contrary, korbonos enables us to relate to a certain aspect of HaShem.
Korbonos are always written as being for “Adonoy”, HaShem in His attribute of mercy.
In bringing korbonos, we draw closer to HaShem, and that the meaning of the word “korban” lekarev, “to draw near”. We understand that the only matter of importance is our neshama, and thus draws closer to HaShem.
Today, that we have no korbonos we can achieve this closeness with our voices, prayer, Tefillah.
We have to remember that the goal of Tefillah isn’t to change HaShem or to change reality but to change us, so that HaShem puts us under a new category of guidance, a person has a greater understanding of his role with regard to HaShem and the world. Tefillah – an encounter, drawing near to HaShem.
“HaShem is near to all those who call Him.”
(Slifkin, Brea)
Shabbat Shalom,
Sharon Paskesz