Ünnepeink elé
בס”ד
Tóránk harmadik könyvében áll (Vajikro, Emajr hetiszakasz) az ünnepek felsorolása, amelyet a következő mondatok vezetnek be:
”וידבר ה’ אל משה לאמר : דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם מועדי ה’ אשר תקראו אתם מקראי קדש אלה הם מועדי: ” (ויקרא כ”ג, א-ב)
„Beszélt az Ö-való Mózeshez mondván. Beszélj Jiszrael fiaihoz és mondd nekik, az Ö-való ünnepei, amelyet neveztek (hívtok) szent gyülekezéseknek, ezek az én ünnepeim.” (Vájikro, 23. fej. 1–2.)
Majd később így áll:
”אלה מועדי ה’ מקראי קדש אשר תקראו אתם במועדם:” (ויקרא כ”ג, ד)
„Ezek az Ö-való ünnepei, szent gyülekezések, amelye(ke)t neveztek/hívtok idejükben.” (Vájikro 23. fej. 4.)
Rási ehhez a poszukhoz azt tanítja nekünk, hogy „fent” – vagyis az első idézetben – az évről van szó, az év ünnepeinek felsorolásáról, „itt” pedig a Kidus Háchodes-ről.
A Chászám Szajfer az Emajr hetiszakaszhoz úgy értelmezi nekünk, hogy az ünnepek megállapításánál az földi Bész Din hozza meg a döntést, amelyet az égi Bész Din is elfogad.
A Szanhedrinnek döntő szerepe van az új hónap megállapításában és kihirdetésében (Rajs Chajdes). Ezután viszont a Tóra-i „forgatókönyv” érvényesül az adott hónap ünnepnapjait illetően.
A Sabesz esetében viszont, amely a napok között a legmagasabb k’dusával rendelkezik – vagyis a Jantevoknál is magasabbal – nincs közbülső állomás, földi Bész Din. A Sabesz napja a világ teremtése óta folyamatosan és állandóan az Ö-való által van meghatározva, nem befolyásolja emberi döntés. Hat nap után jön a szombat, amely velünk együtt, de tőlünk függetlenül is bekövetkezik.
- Sabesz – közvetlenül égi irányítással „bejön” és „kimegy
- Jantev a világunkban (a Földön) – a Ros Chodes megállapításának jóváhagyásával a földi Bész Din döntését az égben is jóváhagyják
- Jantev az égben, az Ö-való ünnepei – erre is válaszolhatunk az idézett mondatok alapján
”וידבר ה’ אל משה לאמר : דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם מועדי ה’ אשר תקראו אתם מקראי קדש אלה הם מועדי: ”
„Beszélt az Ö-való Mózeshez mondván. Beszélj Jiszrael fiaihoz és mondd nekik, az Ö-való ünnepei, amelyet neveztek (hívtok) szent gyülekezéseknek,.” (Vájikro, 23. fej. 1–2.)
Chászám Szajfer felhívja a figyelmet e különleges megfogalmazásra. Az ünnepek idejét mi magunk hirdetjük ki azzal, hogy a „földi bíróság” vagyis a Szanhedrin megállapítja a Rajs Chajdes (Újhold) napját. Könyvében írja: „… az ünnepek idejét a földi bíróság állapítja meg, amibe az Égi Bíróság beleegyezését adja.”
De akkor melyek az ünnepek az égben, mikor van az Ö-valónak jantev-je?
”…אשר תקראו אתם מקראי קדש …” Amikor ti olvassátok/mondjátok/kiáltjátok Szent Tóránk szakaszait, vagyis amikor a Tóra-tanulással, ismétléssel, magyarázattal vagyunk elfoglalva,
”… אלה הם מועדי …” vagyis „…ezek az én ünnepeim” .
Vagyis az égben akkor van jantev, amikor mi itt a Földön minden odaadásunkkal Szent Tóránkkal vagyunk elfoglalva.
כתיבה וחתימה טובה
Dan Daniel